Første gang publisert i E24, 16, mars 2016
I 1995 startet jeg sammen med Ingar Østby selskapet
Hugin AS. Hugin var ett av de første
selskapene i Norge som utnyttet Internett kommersielt. Selskapet vokste etter hvert til å bli ett europeisk selskap
med salg i 10 land og over 1200 børsnoterte selskaper som kunder. Hugin er i dag kjernen i Thomson Reuters sin
Investor Relations tjeneste og selges til kunder over hele verden.
Når jeg ser tilbake på hva som avgjorde at
vi lykkes som gründere, er det to hendelser som står frem. Begge har med kunder å gjøre.
Den første historen begynner høsten 1995 hvor
Ingar og jeg maste oss til møter med en rekke finansdirektører i norske
børsnoterte selskaper. Målet var å lage
og publisere digitale årsrapporter i tillegg til de trykte og til å
bruke digitale medier til distribusjon av pressemeldinger og
finansrapporter istedenfor Fax.
Fem
selskaper gikk med på å betale 7900 kroner for å prøve det nye mediet ut. Disse fem finans- og informasjonsdirektørene
var avgjørende for at Hugin ble til. Nå, 20 år etter, husker jeg fremdeles
navnet på hver og en av dem.
Den andre historien bringer oss to år
senere, på en tid da Nokia var Europas mest verdifulle selskap. Nokia var
notert på fem børser og ønsket ett integrert system som kunne distribuere sine meldinger
til alle børser, alle investorer, på alle web sider og som kunne administreres
fra alle Nokia kontorer som publiserte meldinger.
Ett slik system hadde ikke vi. Ei heller
hadde vi ressurser til å utvikle et slikt system.
Men Nokia visste råd. Om vi ville utvikle
funksjonaliteten for Nokia innen vårt system på Nokia sin regning og selge
tjenenesten til Nokia etterpå ?
Svaret var ikke vanskelig å gi. Jeg husker selvfølgelig navnet på den IR
ansvarlige i Nokia i 1997 også.
Både merkenavnet Nokia som kunde og den
ferdige løsningen ga Hugin de neste årene innpass hos noen av Europas ledende
selskaper som Deutche Bank, Nestlè og Swiss Re. Reisen deretter er historie.
Vær
den første kunden!
Hvor mange ganger har du sittet overfor ett
selskap eller gründer som ikke har hatt en eneste kunde og som har forsøkt å
selge deg noe ? Hvor mange møter har du sagt ja når en gründer har prøvd å
selge deg noe, eller bare har bedt om ett møte ?
Om du sitter i store eller små private
selskaper, i offentlige selskaper eller offentlig forvaltning – hvor mange
ganger har du prøvd å hjelpe noen som har prøvd å komme i gang med ny
virksomhet ?
Som tidlig kunde har du en unik mulighet
til å påvirke hvordan produkter blir utviklet og hvordan det kan brukes i
bedriften. Du har også muligheten til å
være med på en reise inn i det ukjente som kan være med på utvikle ditt og bedriftens eget perspektiv .
På ett tidspunkt var norske selskaper
blant de som var lengst fremme i digital kommunikasjon til finansmarkedet på
grunn av Hugins tjenester. Meglere på
NYSE mottok finansmeldinger på ”WAP” og SMS før meldingene var kommet opp på på
Reuters skjermen..
En
nasjonal dugnad for entreprenørskap
Alle er enige om at vi trenger mer
nyskapning og entreprenørskap for å skape det Nye Norge – etter oljen. Men virkemidler og støtteapparat skaper ikke
bedrifter.
Kunder
skaper bedrifter.
I Norge er det liten tradisjon for ”Pay
Forward” kulturen som vi kjenner fra USA. En kultur hvor ”jeg hjelper deg, og så
hjelper sikkert du eller noen andre meg i fremtiden”. Forskningsparken i Oslo
og StartupLab gjør noe med dette ved å knytte til oss personer og bedrifter som
tenker som oss. Over hele landet blomstrer det opp inkubatorer og kontorfellesskap
med gründere som tørster etter markedskunnskap, kundedialoger og krevende
produktspørsmål.
Tar du utfordringen og er med på å skape
neste generasjon gründer bedrifter så tar du telefonen, sier ja til møtet og bidrar
til flere suksessfulle bedrifter.
No comments:
Post a Comment